¡Hola Barcelona czyli Zielonka w Hiszpanii!      10-05-2013
W dniach 19-24 kwietnia uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 uczestniczyli w ostatnim spotkaniu w ramach projektu Comenius Breaking Stereotypes. Tym razem delegacje z pięciu krajów gościła katalońska szkoła w L’Hospitalet de Llobregat (największym przedmieściu na terenie całej Unii Europejskiej). Uczniowie mieszkający u hiszpańskich kolegów mieli możliwość doskonalenia języka projektu, jakim jest angielski, ale także poznawanie języka hiszpańskiego i katalońskiego, którym posługują się gospodarze. W międzynarodowych zespołach uczniowie pracowali nad wykonaniem gazetki, stanowiącej podsumowanie aktywności tego projektu, wspólnie uczestniczyli w obchodach Dnia Świętego Jerzego, patrona Barcelony oraz przełamywali stereotypy podczas tanecznej imprezy, gdzie pojawiły się największe przeboje z Hiszpanii, Polski, Portugalii, Estonii, Węgier i Włoch. Rozstrzygnięto także konkurs fotograficzny na najlepsze zdjęcie ilustrujące realizację projektu. Pierwsze miejsce zajął team z Hiszpanii, a na drugim znalazło się zdjęcie wykonane przez pana profesora Dariusza Chrzana z Zielonki. Niewątpliwie jedną z większych atrakcji, która wzbudziła wiele emocji był pokaz i szkolenie dotyczące budowania „ludzkich wież”. Każda katalońska miejscowość posiada szkołę Castellers, która przygotowuje swoich członków do zawodów i konkursów odbywających się przy okazji świąt i festynów. Uczniowie wykonali także pracę plastyczną, ilustrującą wrażenia i doświadczenia uczestników Comeniusa, która przybrała kształt potężnych drzew i znalazła się na głównej ścianie hallu goszczącej nas szkoły. Comenius był nie tylko pracą nad projektem, ale także doskonałą okazją do poznawania dziedzictwa kulturowego Hiszpanii, regionu Katalonia i jego stolicy Barcelony. Uczniowie i nauczyciele Zielonki smakowali hiszpańskie i katalońskie potrawy, zgłębiali zwyczaje i tradycje oraz zwiedzali największe atrakcje turystyczne Barcelony, wśród których znalazły się m.in. Sagrada Familia, park Güell, La Pedrera, wzgórze Montjuïc, dzielnica gotycka i najsłynniejszy deptak La Rambla. Dla miłośników i kibiców piłki nożnej niebywałą gratką była wizyta na Stadionie Camp Nou, gdzie rozgrywano mecz między FC Barceloną a klubem Levante. Mimo, że w meczu nie grała największa duma Katalończyków Messi, Barsa pokonała przeciwnika 1:0. Katalońscy uczniowie szkoły w L’Hospitalet żegnali międzynarodowe towarzystwo inscenizacją legendy o Św. Jerzym, pogromcy smoka ratującym księżniczkę, wzbogaconą pokazem ogni oraz muzycznym koncertem przygotowanym przez szkolny zespół wokalny. Po finałowej konferencji nauczycieli wszystkie delegacje zostały zaproszone na spotkanie w Urzędzie Miasta z burmistrzem, a wieczorem na uroczystą pożegnalną kolację.
Agnieszka Dudek-Janicka
ZIELONKA „przełamuje stereotypy” w Soverato      25-03-2013
W dniach 10 od 17 marca br. grupa uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku przebywała w południowych Włoszech w ramach unijnego programu Comenius. Tematem przewodnim obecnego mityngu było odnalezienie podobieństw pomiędzy partnerami projektu „Breaking Stereotypes” i pokazanie tego, co łączy uczestniczące w nim kraje: Włochy, Hiszpanię, Portugalię, Węgry, Estonię oraz Polskę. W wizycie wzięło udział czworo uczniów – Agnieszka Nowacka z 2Bo, Natalia Mielec z 4G, Łukasz Wielgosz i Dawid Stolarczyk z 3Me, a także troje nauczycieli – koordynator projektu Mariusz Klimczak, Justyna Duch oraz Dariusz Chrzan. Gospodarzem spotkania była szkoła Istituto di Istruzione Superiore "G. Malafarina" w Soverato w w Kalabrii. Uczniowie z poszczególnych krajów przedstawili prezentacje na temat tego, co łączy uczestniczące państwa i narody. W następnym dniu w mieszanych międzynarodowych grupach uczestniczyli w warsztatach, opracowując włoski alfabet oraz przygotowując myśli i refleksji związane z udziałem w projekcie „Breaking Stereotypes”. Natomiast nauczyciele wymieniali się doświadczeniami dotyczącymi współpracy oraz przygotowali formy aktywności i program ostatniego spotkania, które będzie miało miejsce w połowie kwietnia br. w L'Hospitalet de Llobregat (Barcelona) w Hiszpanii. W czasie kolejnych dni pobytu w Prowincji Catanzaro partnerzy z krajów uczestniczących w projekcie zwiedzili wiele atrakcyjnych miejsc w Kalabrii: Soverato – Marina i Superiore, turystyczne ośrodki Reggio Calabria i Tropea, średniowieczne Badolato, kolebkę tradycyjnej ceramiki ludowej w Squillace (grec. Skylletion) oraz Park Archeologiczny Scolacium (rzymska kolonia Minervia Scolacium) koło Roccelletta di Borgia. Przekonali się też, że południowowłoska kuchnia to nie tylko pizza i makarony, ale też rozmaite antypasty i bardzo bogaty wybór frutti di mare. W trakcie pobytu młodzież zamieszkała w domach swoich włoskich kolegów, dzięki czemu miała szansę lepiej poznać ich codzienne życie i zrozumieć odrębną kulturę oraz poćwiczyć znajomość języka angielskiego. Na szczególne podkreślenie zasługuje życzliwość i wielka gościnność naszych kalabryjskich partnerów, czego doświadczyli zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Polska grupa miała też okazję dwukrotnie dotknąć zarówno prawdziwej historii, jak i współczesności Italii, zwiedzając ciekawe miejsca w Rzymie. W drodze do Soverato było to Koloseum, Forum Romanum, wzgórze na Kapitolu i Pomnik Vittorio Emanuela II, natomiast w powrotnej do Krakowa – Panteon, znane place: Piazza Navona, Campo dei Fiori, di Spagna ze głośnymi Schodami Hiszpańskimi, fontanny Quattro dei Fiumini i di Trevi, a także spacer obok Zamku Świętego Anioła, słynną Via della Conciliazione na Plac św. Piotra przed Bazyliką w Watykanie w niecodziennym okresie – tuż przed inauguracją pontyfikatu przez nowo wybranego papieża Franciszka I.
Dariusz Chrzan
Z WIZYTĄ W KRAJU WIFI, 14-20.10 2012      03-02-2013
To już czwarte spotkanie uczniów i nauczycieli szkół realizujących projekt w programie Comenius. Odbyło się ono w Tallinie-stolicy Estonii, kraju, który znakomicie potrafi łączyć tradycję z nowoczesnością. Na zaproszenie Tallinna Tehnikuagumnaasium do Tallina przybyły delegacje ze szkół w Portugalii, Hiszpanii, Włoch, Węgier oraz Polski. Motywem przewodnim spotkania była wymiana informacji na temat opinii imigrantów dotyczących nowej ojczyzny i kultury. Uczniowie dzięki swoim różnorodnym prezentacjom mieli okazję porównać sytuację imigrantów i występowanie problemów związanych z tym zjawiskiem w różnych krajach i regionach. Prezentacje przygotowana przez nasze uczennice: Izę, Gabrysię i Karolinę z klasy 4 G oraz Maćka z 2 Me zostały bardzo dobrze ocenione, przyjęte. Nauczyciele w trakcie spotkań warsztatowych przedyskutowali i ustalili dalszy szczegółowy plan działania w ramach projektu. Podczas pobytu w Estonii mieliśmy także okazję poznać bliżej historię, kulturę a także przepiękną naturę tego małego i niezwykłego kraju. Odwiedziliśmy Open Air Museum, rodzaj rozległego skansenu, gdzie dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy o przeszłości Estonii. Niezwykłych wrażeń dostarczyła wizyta w Lennusadam Seaplane Harbour Museum – nowoczesnej, interaktywnej placówce ulokowanej w starych zrewitalizowanych hangarach na nabrzeżach portowych. Mieliśmy tam szansę zobaczyć wnętrze łodzi podwodnej pływającej pod banderą Estonii, a później ZSRR, chętni i odważni mogli spróbować swoich sił w symulatorze lotów. Dbałość Estończyków o historię, szacunek dla tradycji i dumę z własnych osiągnięć widać właściwie na każdym kroku. Przykładem, jak umiejętnie łączyć trudną przeszłość z przyszłością, jest wykorzystanie wieży telewizyjnej, zbudowanej w roku 1980, a odnowionej i udostępnionej do zwiedzania w kwietniu 2012 roku. Widok z 21 piętra umiejscowionego na wysokości 170 metrów bywa imponujący, jednak jego podziwianie utrudniły nam warunki atmosferyczne. Nowocześnie, wręcz futurystycznie urządzone wnętrze 21 i 22 piętra wieży służy ekspozycji na multimedialnych dotykowych ekranach osiągnięć Estończyków. Rozmachem i pięknem uderza także wspaniale zaprojektowany budynek Kumu, czyli muzeum sztuki znajdujący się w Kardiorg zespole pałacowo-parkowym z licznymi zabytkowymi obiektami. Przepiękna jest tallińska starówka ze wspaniale zachowanym gotyckim ratuszem a mury obronne, najdłuższe w Europie, stanowią znakomity przykład, jak umiejętnie eksponować historię. Estonia to jednocześnie niezwykle nowoczesny, jak mówią sami Estończycy, e-kraj, w którym WiFi działa nawet w środku lasu, chociaż w odległości wielu kilometrów nie ma żadnego domu - zawsze można sprawdzić w Wikipedii co za zwierzę lub roślinę widzi się przed sobą.

Przełamywanie stereotypów? Na pewno.

A tak wspominają pobyt w Estonii nasi uczniowie:

Iza 4 G
Tallin to bardzo piękne i stare miasto, z potężnymi murami i basztami obronnymi, wspaniałymi świątyniami. Widok morza i portu robił wielkie i wspaniałe wrażenie. Jest to bardzo zimny kraj, chociaż będąc tam dłużej, można się do tego przyzwyczaić. Rodzina, u której mieszkałam, była bardzo miła i gościnna. Nawiązałam znajomości z wieloma osobami z różnych krajów, które okazały się bardzo fajne i koleżeńskie. Podróż samolotem, moim zdaniem, jest nie do opisania.

Karolina 4 G
Pierwszego dnia byłam lekko przestraszona, bo myślałam, że się nie dogadam z nimi po angielsku, ale nie było najgorzej:) Moja rodzina była bardzo wyrozumiała. Od razu po rozpakowaniu poszłam z Rin na miasto. Pokazała mi Old Town, punkty widokowe na Tallin, opowiedziała trochę o cerkwi i kościołach. Potem z tatą Rin pojechaliśmy do jego biura. Z zawodu jest fotografem, więc pokazał mi, jak robi zdjęcia. Szczególnie interesowały go krajobrazy. Wieczorem byliśmy w miejscu gdzie odbywają się festiwale, pod domem prezydenckim i w parku Kadriorg. Posiłki jadaliśmy wspólnie. Najbardziej smakował mi deser kama. Myślę, że jedzenie mają bardzo podobne do naszego, choć może trochę bardziej tłuste, a klimat jest niestety zimniejszy. Najbardziej podobało mi się w muzeum z łodziami podwodnymi i w parku Sagadi Manor- gdzie wzięliśmy udział w ciekawych zajęciach w plenerze. Bardzo lubię zabawy z odnajdywaniem rzeczy lub wykonywaniem zadań, a tam mieliśmy do tego okazję . Podczas wspólnych zajęć z uczniami z innych państw poznałam dziewczyny z Włoch. Wymieniłyśmy się mailami i teraz utrzymujemy ze sobą kontakt. Z Rin też piszę na Facebooku. Zostałam zaproszona do Estonii na lato, więc może jak się uda, to skorzystam. Tylko teraz muszę podszkolić angielski:)

Maciek 2 Me, 19.10.2012
To koniec :-( ale nie dla nas. Wciąż mamy jeden dzień. Dzisiaj byliśmy w dwóch muzeach, ale przed wszystkim prawie spotkaliśmy estońskiego prezydenta. O 11 poszliśmy do KUMU muzeum sztuki, a później do mniejszego na temat okupacji w Estonii. A na koniec tradycyjnie shopping. Mają tutaj podobne sklepy, jak w Polsce. W domu moja 'mama' wsadziła mnie do sauny. To był mój pierwszy raz, było bardzo gorąco w środku. Spodobało mi się. Zapytałem się, o której jutro wstajemy- odpowiedź; "Może o 11 albo 11:30 kto to wie?" To wszystko.
Dorota Wawryka
Z COMENIUSEM NA WĘGRY      20-05-2012
W dniach od 16 do 20 kwietnia delegacja uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr2, przebywała z wizytą na Węgrzech w mieście Gyor. Było to trzecie spotkanie grupy szkół uczestniczących w projekcie Comenius – „Przełamywanie stereotypów”. Oprócz polskiej ekipy w spotkaniu uczestniczyły delegacje z Włoch, Estonii, Portugalii, Hiszpanii i Węgier. W trakcie pobytu uczestnicy projektu wzięli udział w działaniach, których formuła została oparta na grach integracyjnych i plenerowych oraz wspólnej zabawie. Przełamywaniu stereotypów posłużyły prezentacje przygotowane przez poszczególne zespoły, pokazujące jak sami postrzegamy siebie przez pryzmat schematycznego myślenia o danym narodzie. Dobrą okazją do wzajemnego poznania i zawiązania przyjaźni był wieczór karaoke, na którym uczniowie prezentowali najpopularniejsze w ich krajach piosenki. Polskie „sokoły” zachęciły wszystkich do wspólnego śpiewania i biesiadowania. W kraju papryki i gulaszu realizujący projekt poznawali tradycyjne dania, desery i wyroby kuchni węgierskiej. Młodzież gościła w domach węgierskich uczniów, poznając lokalne obyczaje i doskonaląc umiejętności językowe oraz komunikację niewerbalną. Międzynarodowa grupa projektu uczestniczyła w licznych wycieczkach zorganizowanych przez gospodarzy, m.in. do Budapesztu i Panonhalmy. W stolicy Węgier młodzież i nauczyciele zwiedzali Parlament, Zamek Królewski, Cytadelę na Wzgórzu Gelerta oraz centrum miasta. W Panonhalmie główną atrakcję stanowił klasztor benedyktynów ze średniowieczną biblioteką oraz ogród botaniczny z rzadko spotykanymi gatunkami drzew i krzewów. Benedyktyni z Panonhalmy zajmują się uprawą lawendy, wyrobem ziołowych nalewek i mydła oraz ich sprzedażą. Polska delegacja w drodze na Węgry zwiedziła także stolicę Słowacji Bratysławę, odwiedzając Katedrę św. Marcina, stare miasto z labiryntem urokliwych uliczek, na czele z najbardziej uczęszczaną ulicą Michalską. Duże wrażenie na zwiedzających wywarł także rynek z renesansowym ratuszem i fontanną przedstawiającą cesarza Maksymiliana II. Ostatnim punktem wycieczki był Pałac Grassalkovichów będący obecnie siedzibą prezydenta Słowacji, skąd rozciąga się widok na majestatyczny zamek Bratysławski wzniesiony na wystającej skale położonej 85 metrów nad poziomem Dunaju. Ostatni dzień wyjazdu został przeznaczony na poznawanie trzeciej stolicy czyli Wiednia. Polscy uczestnicy projektu podziwiali wystawę dzieł malarzy impresjonizmu w galerii Albertina, ekspozycję w Pałacu Hofburg poświęconą cesarzowej Sisi oraz panoramę Wiednia ze wzgórza Kahlenberg. Projekt Comenius „Przełamywanie stereotypów” pozwolił jego uczestnikom wzbogacić wiedzę na temat państw i narodów biorących udział w projekcie, poprawić kompetencje językowe, zdobyć doświadczenia i umiejętności a przede wszystkim zawiązać nowe znajomości i przyjaźnie. Kolejne spotkanie odbędzie się jesienią w stolicy Estonii - Tallinie, a głównym tematem będą emigranci i ich nowa ojczyzna.
Agnieszka Dudek-Janicka
PRZEDSTAWICIELE ZSP NR 2 W PORTUGALII      15-03-2012
W dniach od 5 do 11 marca 2012 r. w ramach międzynarodowego programu Comenius grupa nauczycieli i uczniów ZSP nr 2 w Brzesku przebywała w Maia w Portugalii. Miasto Maia należy do dystryktu Porto i leży w jego obszarze metropolitalnym. Na zaproszenie gospodarzy ze szkoły Agrupamento Vertical Gonçalo Mendes da Maia Escola E.B. 2/3 da Maia przedstawiciele Zielonki wzięli udział w spotkaniu w ramach projektu „Breaking Stereotypes”. W wyjeździe uczestniczyli nauczyciele: Mariusz Klimczak, Justyna Duch i Dariusz Chrzan oraz uczniowie: Kamil Dobranowski, Mateusz Płachta, Maciej Stolarczyk i Maciej Trojak z klasy 1 Me. Podczas pobytu uczestnicy wyjazdu mieli możliwość spotkać się z partnerami z pozostałych krajów uczestniczących w projekcie mającym na celu przełamywanie stereotypów – uczniami i nauczycielami z Estonii, Hiszpanii, Węgier, Włoch i oczywiście z Portugalii. Mityng miał na celu zaprezentowanie swojego kraju i jego kultury, poznanie i lepsze zrozumienie wielokulturowego dziedzictwa Europy, a także współpracę przy wspólnie wykonywanych zadaniach oraz doskonalenie komunikacji w języku angielskim. Uczniowie zaprezentowali przygotowane wcześniej prezentacje nt. tradycji, kultury i historii swojego kraju. Następnie każdy z uczestniczących krajów przygotował stół z tradycyjną narodową żywnością: chlebem, ciastem, serem i kiełbasą. Później uczestnicy zwiedzili miasto Maia (ratusz, uniwersytet ISMAI, szkołę zawodową). W drugim dniu odbyła się wycieczka do Porto (m.in. dom wina Sandeman, Serralves Museum, Casa da Musica). W ostatnim wspólnym dniu spotkania nauczyciele wymienili się doświadczeniami oraz przedyskutowali pomysły dalszej działalności i współpracy w realizacji projektu – w tym program kolejnego spotkania w kwietniu br. w Győr na Węgrzech. Uczniowie natomiast uczestniczyli we wspólnych zajęciach: warsztatach pieczenia tradycyjnego chleba, malowaniu płytek azulejos, tradycyjnych portugalskich grach sportowych oraz w przygotowanej przez gospodarzy planszowej grze edukacyjnej „Let’s learn about…”. W kolejnych dniach polska grupa zwiedziła ponadto historyczne miasto Guimarães – europejską stolicę kultury w 2012 r. oraz dokładniej poznała centrum Porto. W trakcie pobytu uczniowie mieszkali w domach swoich portugalskich kolegów, co stworzyło okazję do dokładnego poznania ich kultury i codziennego życia. Na szczególne podkreślenie zasługuje wielka gościnność naszych portugalskich partnerów, czego doświadczyli zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, a także bardzo dobre przygotowanie spotkania w Maia - Porto.
Dariusz Chrzan
ZIELONKA PRZEŁAMUJE STEREOTYPY      02-11-2011
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr2 w Brzesku po raz drugi uczestniczy w projekcie Comenius opartym na międzynarodowej wymianie młodzieży. Tematem przewodnim tej edycji jest łamanie stereotypów. W projekcie biorą udział szkoły z sześciu europejskich państw: Węgier, Estonii, Portugalii, Hiszpanii, Włoch i Polski. Koordynatorem projektu, który potrwa do sierpnia 2013 roku jest ZSP nr2 w Brzesku. Środki finansowe na realizację zadań pochodzą z agend Unii Europejskiej. W wymianie uczestniczy 15 uczniów i 5 nauczycieli Zielonki. Językiem projektu jest angielski, w którym odbywa się komunikacja bezpośrednia i internetowa oraz tworzenie dokumentacji i sprawozdań z realizacji poszczególnych zadań każdego uczestnika. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest poszerzanie świadomości młodzieży na temat najbardziej typowych stereotypów, dotyczących narodów i państw, z których pochodzą uczestnicy wymiany. Młodzi ludzie podejmą próbę wyeliminowania uprzedzeń i umocnienia tolerancji w trakcie wspólnej pracy nad projektem. Obecna edycja Comeniusa służy pokazaniu wielokulturowości państw europejskich oraz podjęciu dialogu pomiędzy młodymi Europejczykami. Zaangażowanie w prace nad projektem pozwoli uczniom i nauczycielom zrozumieć potrzebę tolerancji, podnieść kompetencje językowe, pobudzić kreatywność i sprawność posługiwania się nowymi technologiami. „Przełamywanie stereotypów” ma także pokazać podobieństwa i punkty wspólne dla wszystkich uczestników projektu. Młodzież Zielonki uczestnicząca w Comeniusie podejmuje próbę walki z dyskryminacją, uprzedzeniami, rasizmem poprzez wspólne działanie, dzielenie się doświadczeniem i spostrzeżeniami. Uczestnicy nie tylko doskonalą umiejętności organizacyjne goszcząc u siebie delegacje z innych krajów, ale zawiązują znajomości i przyjaźnie. ZSP nr2 realizując projekt podnosi wiedzę i umiejętności uczniów, kompetencje nauczycieli oraz jakość pracy placówki. Ideą projektu Comenius jest ukształtowanie otwartego, tolerancyjnego i świadomego obywatela wspólnoty europejskiej. Pierwsze robocze spotkanie odbyło się na Zielonce w dniach 24-27 października. Uczestnicy zaprezentowali swoje szkoły, miasta i kraje, dokonali podziału zadań i ustalili terminarz kolejnych spotkań. Goście zapoznali się ze szkołą, kadrą nauczycielską i obejrzeli nowoczesne pracownie. Gospodarze przygotowali szereg atrakcji w postaci wycieczki do Wiśnicza i Lipnicy, degustacji tradycyjnego polskiego i lokalnego jedzenia oraz udziału w próbie ludowego zespołu Jadowniczanie. Następne spotkanie na wiosnę w Portugalii.
Agnieszka Dudek-Janicka
AKCEPTACJA WNIOSKU      01-07-2011
Zaakceptowano nasz wniosek, tym samym szkoła została uprawniona do udziału w projekcie i otrzymała decyzję o dofinansowaniu.
Mariusz Klimczak